منتدى عشاق ريال مدريد

التسجيلالتعليمـــاتالمجموعات الاعضاءمشاركات اليومالبحث

أهلا وسهلا بك إلى منتدى عشاق ريال مدريد.
عاجل : أعضائنا الكرام تم تسليم المنتدى للإدارة الجديدة , وسيتم تحويل المنتدى من منتدى ديزاين العرب الى منتدى عشاق ريال مدريد




 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 تكنولوجيا القطارات

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
القآئد
الادارة العليا
الادارة العليا
القآئد


عدد الرسائل : 1929
تاريخ التسجيل : 25/11/2007

لعبة الزهر نصيبك
جدول ارقام:
جدول ارقامتكنولوجيا القطارات Empty
رقم 01رقم 01
رقم 02رقم 02

رقم: 0
النسبه:
تكنولوجيا القطارات Left_bar_bleue0/0تكنولوجيا القطارات Empty_bar_bleue  (0/0)

تكنولوجيا القطارات Empty
مُساهمةموضوع: تكنولوجيا القطارات   تكنولوجيا القطارات Emptyالإثنين 09 مايو 2011, 9:18 pm

هتنتناول مع بعض فى الموضوع دا القطارات المغناطيسيه وكيفيه عملها

طبعا اول ملا تروح اى مطار هتلاحظ ان
المطارات مزدحمه على اخرها ودا مع وجود تأخير فى مواعيد بعض الرحلات الا ان
الازدحام ناتج عن سرعه النقل الجوى وامكانياته فى تغطيه مسافات طويله جدا
فى اوقات صغيره.حاليا البدائل الموجوده للطائرات هى العربات والقطارات
والسفن والاقدام الا انها لاتتلائم مع الطلب الزائد على سرعه النقل
وبالتالى توفير المصروفات الضخمه وسرعه انتاج الاعمال والصفقات.


ومعنى كلمه Maglev هى اختصار ل Magnetic levitation اى العوم او الطفو فى الهواء الناتج عن مجال مغناطيسى وفكره القطارات المغناطيسيه هى استبدال العجلات الحديديه التقليديه او الغائها.

لو جيت مره ومسكت مغناطيسين وقربتهم لبعض
هتجد ان الاقطاب المتشابهه تتنافر والاقطاب المختلفه تتجاذب والمجال
الكهربى شبيه بالمغناطيسيه فهو بيقوم بجذب المعادن ليه ونقدر نحصل على مجال
مغناطيسى عن طريق توصيل الطرفين ببطاريه (طرف مع الموجب وطرف مع السالب)
وبكده انت بتولد مجال كهربى ضغير وبينتهى بمجرد فصلك للكهربه يعنى قطعك
للدائره الكهربيه.


المجال المغناطيسى المتولد فى السلك فى التجربه هو نفس فكره القطارات المغناطيسيه اللى بتعتمد على 3 محاور رئيسيه

1- مصدر كهربى ضخم لتوليد القوى

2- لفائف كبيره من السلوك لتوليد المجال المغناطيسى

3- مغناطيس ضخم يتم تركيبه اسفل القطار

قطارات الماجليف لاتحتوى على مواتير او على الاقل ليست المستخدمه فى جر القطارات
العاديه فمواتير قطارات الماجليف غير متميزه او غير محدده فبدل من استخدام
الوقود الحفرى بيقوم المجال المتولد بين لفائف السلوك فى الجدران الجانبيه
وبين مسار القطار هو اللى بيقوم بسحب ودفع القطار.


وهنشوف صورتين توضيحيتين للعناصر الرئيسيه فى المسار الصوره الاولى عباره عن تصميم على الكمبيوتر للعناصر الرئيسيه للمسار

تكنولوجيا القطارات Maglevtrackax2

والصوره التانيه عباره عن صوره طبيعيه من الواقع للمسار وهو خالى ومكانها هو خط Yamanashi باليابان

تكنولوجيا القطارات Maglevtrack1oo6

بتقوم اللفائف السلكيه الموجوده على
الجدران بالتنافر مع المغناطيسات المركبه اسفل القطار ودا بيؤدى الى ارتفاع
القطار بما يتراوح بين 1سم الى 10سم من على منسوب اللفائف.وبمجرد اعتبار
ان القطار طافى على الهواء يتم تدعيم اللفائف المعدنيه الموجوده بالجدران
بقوى من مجال مغناطيسي منفصل اللى بيقوم بدوره بسحب ودفع القطار فى نفس
الوقت على مساره.وبيتم توليد القوى دى عن طريق ان فى مقدمه القطار بيكون
المجال المغناطيسى ساحب للامام وفى خلفيه القطار بيكون المجال دافع.


تم تصميم اجسام القطارات
الماجليف على ان تكون مقاومتها للهواء صغيره جدا جدا ودا بيحقق كفاءه
رهيبه جدا فى السرعه والتشغيل حيث تصل السرعات الى مايزيد عن 310 ميل فى
الساعه اى حوالى 500 كيلو متر فى الساعه والسرعه دى تقريبا ضعف سرعه اسرع
قطار ركاب فى الولايات المتحده الامريكيه التابع لشركه امتراك Amtrak وهى
اضخم شركه لنقل الركاب بالقطارات فى اميركا.ويتنبأ خبراء قطارات الماجليف
انها ستسخدم مستقبلا فى ربط المدن اللى بتزيد المسافات بينها عن 1000 ميل
اى حوالى 1609 كيلو متر بشبكه ماجليف بسرعه 310 ميل فى الساعه بحيث تقدر
تسافر من باريس الى روما فى حوالى ساعتين فقط..


حتى الان تعمل المانيا واليابان على تطوير تكنولوجيا قطارات الماجليف كما ان شركه ترانس رابيد انترناشيونال الالمانيه تملك احد القطارات الماجليف كنوع من الدعايه.

قطارات الماجليف فكره عملها واحده الا
انها مختلفه فى المانيا عنها فى اليابان.ففى المانيا ففى المانيا تم تطوير
نظام تعليق القطار الى نظام جديد اسمه EMS او Transrapid حيث تم استبدال
جدرا اللفائف السلكيه ووضعها اسفل القطار ولف الجزء السفلى من القطار حول
الجدار السفلى ودا بيخلى القطار يرتفع عن جدار اللفائف بمسافه 1سم زى
ماقلنا قبل كدا وبيكون القطار مرتفع عن الجدار دا او الكمره دى بمسافه 1 سم
ختى وهو واقف فى مكانه بدون حركه.استطاعت المانيا اثبات ان القطارات
الماجليف التابعه لشركه ترانس رابيد يمكنها الوصول لسرعه 300 ميل فى
الساعه مع وجود ركاب على متنها.ومازالت التحديات فى تطوير قطارات الماجليف
قائمه الى الان والتطوير فى اجسامها ومحاوله الابتعاد عن الاحتكاك مع الهوء
قدر الامكان جارى حتى الان ولا نعلم حتى الان نهايه لتكنولوجيا الماجليف.





اتمنى انى اكون قدمت شرح وافى عن تكنولوجيا قطارات الماجليف واسيبكم مع شويه صور للنوعين بتوع المانيا (ترانس رابيد) واليابان




تكنولوجيا القطارات Linear1cw8

تكنولوجيا القطارات Maglevbridgekd4



ودى صوره مقارنه بين منظومه ترانس رابيد انترناشيونال وبين السكك الحديديه فائقه السرعه فى اوروبا.

تكنولوجيا القطارات Trlargeci3
احنا كده اتفرجنا على الصور.دلوقتى بقى اسيبكم مع الفيديو اللى بيوضح بعض اجزاء المرحله التجريبيه الخاصه بقطارات ماجليف ترانس رابيد

شاهد من هنا


اتمنى انى اكون وفقت فى شرح تكنولوجيا الماجليف او القطارات المغناطيسيه واتمنى انها تكون نالت اعجابكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://oshaqrmd.0wn0.com
القآئد
الادارة العليا
الادارة العليا
القآئد


عدد الرسائل : 1929
تاريخ التسجيل : 25/11/2007

لعبة الزهر نصيبك
جدول ارقام:
جدول ارقامتكنولوجيا القطارات Empty
رقم 01رقم 01
رقم 02رقم 02

رقم: 0
النسبه:
تكنولوجيا القطارات Left_bar_bleue0/0تكنولوجيا القطارات Empty_bar_bleue  (0/0)

تكنولوجيا القطارات Empty
مُساهمةموضوع: _da3m_18   تكنولوجيا القطارات Emptyالأربعاء 12 فبراير 2014, 1:01 pm

موضوع رائع بوركت
تكنولوجيا القطارات 4
تكنولوجيا القطارات 128711691410
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://oshaqrmd.0wn0.com
الفرعون العاشق
عضو موقوف
الفرعون العاشق


عدد الرسائل : 316
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

تكنولوجيا القطارات Empty
مُساهمةموضوع: _da3m_14   تكنولوجيا القطارات Emptyالأربعاء 12 فبراير 2014, 1:18 pm

موضوع رائع بوركت
تكنولوجيا القطارات 4
تكنولوجيا القطارات 128711691410
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://oshaqrmd.0wn0.com/
 
تكنولوجيا القطارات
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى عشاق ريال مدريد :: المكتب الإداري :: الأرشيف والمحذوفات-
انتقل الى:  

كل الحقوق محفوظة لمنتدى عشاق ريال مدريد
تكنولوجيا القطارات Cron